Home » , , » Panduan Melabur Di Dalam Unit Trust Public Mutual 2015

Panduan Melabur Di Dalam Unit Trust Public Mutual 2015

Panduan Melabur Di Dalam Unit Trust Public Mutual 2015. Anda mesti tahu unit trust atau unit amanah kan? Kalau anda sudah bekerja anda pasti akan di dekati oleh ejen unit trust atau ejen unit amanah ataupun dengan nama profesionalnya  Unit Trust Consultant ( UTC ). Unit Trust Consultant ni kerjanya ialah memberikan penerangan kepada orang ramai tentang unit trust di Malaysia termasuklah unit trust Public Mutual.

Benarkah bila kita melabur di dalam unit trust, untung sampai 20%? Benarkah begitu. Anda jangan di kaburkan dengan kenyataan itu buat sementara waktu ni. Anda kena timba banyak lagi ilmu tentang unit trust sebelum melabur dalam unit trust.

Cara Jadi Ejen Unit Trust


Nak jadi ejen unit trust, anda kena duduki exam untuk jadi ejen unit trust. Bayaran yang di kenakan lebih kurang rm300. Sebelum menduduki exam unit trust, anda kena hadir ke kelas untuk belajar tentang unit trust. Anda akan di berikan contoh-contoh soalan yang berkaitan dengan exam ini supaya anda mendapat gambaran tentang soalan sebenarnya nanti.

Ada soalan yang sama keluar, ada soalan yang telah di ubah angkanya. Soalan pengiraan pun ada tetapi tak banyak, dalam lima soalan pengiraan sahaja. Soalan-soalan lain ada juga berdasarkan lojik anda tetapi anda kena ada sedikit ilmu mengenai pasaran wang dan ekonomi.

Nak lulus exam ni senang sahaja dan kebanyakkan calon yang menduduki exam ni lulus. Markah tidak akan di beritahu berapa markah. Selepas exam anda akan terus di beritahu sama ada lulus ke tidak. Selepas lulus, anda di minta untuk daftar dengan persatuan yang menguruskan tentang lesen unit trust ini. Itu sahaja dan anda sudah boleh memulakan kerjaya sebagai ejen unit trust.

Panduan Melabur Di Dalam Unit Trust Public Mutual.


Panduan Melabur Di Dalam Unit Trust Public Mutual ada banyak di kongsikan. Maklumat dan data serta angka-angka keuntungan semuanya anda boleh dapat secara online jika anda rajin mencarinya. Di sini saya serta beberapa link untuk anda mendalami ilmu unit  trust ini:

[+] Master Prospektuf Unit Trust Islamik - banyak  info berguna secara umumnya mengenai dana-dana islamk di dalam unit trust public mutual.

[+] Panduan Unit Trust - cara untuk menggandakan keuntungan unit trust dengan kaedah yang betul.

[+] Harga Dana Unit Trust Public Mutual - anda boleh semak harga setiap hari dana-dana unit trust Public Mutual.

[+] Graf Untung Rugi Dana Unit Trust - anda boleh dapatkan prestasi dana-dana unit trust dalam bentuk graf  dalam tempoh tertentu, anda yang pilih sendiri tempohnya.

[+] Laporan Setiap Dana Unit Trust -  dalam ni ada laporang lengkap setiap dana unit trust. Ejen unit trust tak mungkin mengingati semua data-data ni yang berubah setiap hari. Dalam ni menarik sebab ada di nyatakan di mana duit anda di laburkan, kadar keuntungan sebelum ini dan graf prestasi.

[+] Strategi Melabur Unit Trust Untuk Dapat Untung Tinggi - koleksi tip melabur dalam unit trust dari mereka yang berpengalaman.

Kajilah mengenai unit trust ini dan jika berminat boleh lah anda melabur dalam unit trust.

Contoh Laporan Unit Trust Public Mutual


Laporan ini di keluarkan di dalam website public mutual secara online. Semua orang boleh download laporan ini secara percuma sahaja. Saya ambil contoh untuk dana islamik yang di namakan Public Dana Ittikal ( P Ittikal ).

Kadar Keuntungan P Ittikal


kadar  keuntungan unit trust p ittikal
Kadar  keuntungan unit trust P Ittikal
Kalau anda merujuk kepada jadual di atas, kadar keuntungan dana islamik P Ittikal paling tinggi ialah pada tahun 2007 iaitu sebanyak 46.13% dan kadar kerugian paling tinggi ialah pada tahun 2012 iaitu sebanyak - 4.55%.

Tips di sini ialah anda tidak boleh mengambil nilai keuntungan semata-mata, ambil kira juga nilai kerugian dan buatlah purata untuk semua tahun sejak dana ini di terbitkan.

Di manakah Wang Anda Di Laburkan?


aset p ittikal

pelaburan unit trust p ittikal

Merujuk kepada gambar di atas, dana P Ittikal Public Mutual di laburkan di dalam Tenaga Nasional, Axiata, Telekon, Sime Darby dan Digi. Ini hanyalah syarikat utama yang di nyatakan.

Jadi, pada saranan saya, sebelum melabur di dalam unit trust, dalamilah dulu ilmu unit trust ini supaya anda boleh memaksimunkan keuntungan dengan menggunakan wang simpanan KWSP ataupun wang tunai anda. Perhatikan juga caj-caj yang di kenakan. Jika berminat hendak tahu lebih lanjut, saya sarankan anda membaca Panduan Melabur Dalam Unit Trust ini.





Terima kasih kerana membaca Panduan Melabur Di Dalam Unit Trust Public Mutual 2015. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



3 Komen:

  1. khairul15/4/15

    terbaik ni.

    BalasPadam
  2. Saya adalah Unit Trust Consultant (UTC) - agen unit trust investment untuk Public Mutual & lokasi utama dalam tugas ialah #JOHORBAHRU & #PENANG Bagi sesiapa yang berminat melabur dalam Unit Trust, boleh lah hubungi saya melalui mobile atau email. Jika hanya ingin mengemukakan soalan, anda juga dialu-alukan. Terima kasih.
    .
    Mari melabur above 5 years & nikmati anggaran *kadar keuntungan sekurang-kurangnya 9%-15% tiap tahun.* Laburkan duit tunai anda & duit KWSP anda. Capai kebebasan kewangan untuk anda & keluarga ~ mungkin jadi Millionaires bila umur anda 55 tahun? Tiada yang mustahil..
    .
    Dana pelaburan patuh syariah 100% juga ada (Syariah-Compliance Fund)
    .
    Pn. Jas
    Unit Trust Consultant / Perunding Unit Amanah
    Co: Public Mutual Berhad (wholly-owned subsidiary of Public Bank Berhad)
    T: +6012-7760219 (WhatsApp available) / +6017-7055381
    E: jas.elegant@gmail.com
    W: http://www.facebook.com/investment.unittrust
    .
    " Why not try, let's say 10 years investment period & gain minimum 9%-15% profit per year? Reports on fund past performance available just to show the ability of the fund. Feel free to request for one ! "

    BalasPadam