Home » » Pelaburan unit trust merugikan?

Pelaburan unit trust merugikan?

Saya terasa rugi pula melabur dalam unit trust ni. Banyak yang saya baca ialah benda yang indah-indah sahaja tentant unit trust ni tetapi lupa untuk mencari tetang kelemahan UT ni.

Dah ada duit simpanan sikit dalam 10k, saya melabur dalam unit trust dengan harapan lagi cepat melabur lagi banyak dapat untung untuk compounding interest. Ini yang di berikan oleh ejen unit trust dan selalu di gembar gemburkan. Apa itu compound interest.

Tetapi sekarang niat saya dah berubah daripada nak melabur dalam unit trust kepada melabur dalam property pula – property investment. Ingat nak beli rumah sebelum umur 30. Sakit-sakit dulu senang kemudian kata orang yang mahir dalam pelaburan hartanah.

Saya rasa nak beli UT ni tak sesuai dengan saya buat masa ni, baik melabur dalam property kan, sudah pasti untung.

Nak keluarkan duit dari unit trust ni tak untung sebab UT ni untuk long term iaitu pelaburan lebih dari 3 tahun baru ada untung.

best unit trust fubd in Malaysia


Dalam di lema.

Dalam unit amanah ni kan, sebenarnya bukan macam main saham. Saham setiap hari boleh semak untung ke rugi, UT ni lain sikit sebab dia untuk long term. Sebab tu ejen unit amanah yang baik akan update setiap 6 bulan. Kalau nak setiap bulan pun boleh diorang buat tetapi takde le Nampak beza sangat.

Benda ni normal kalau main unit amanah.

Unit trust investment ni dah macam sesuai untuk orang tua sahaja. Bagi orang muda ni, lebih sesuai melabur dalam property.

Teknik memaksimun pelaburan unit amanah!

Ini sebenarnya berdasarkan matlamat kewangan kita. Buat masa sekarang, rasanya melabur dalam hartanah lebih penting. Melabur dalam unit amanah ni lambatla nak untung. Kalau simpanan dah banyak, boleh la try unit trust ni.

Kesimpulannya, saya cadangkan:

Keluarkan duit unit trust dan simpan dalam ASB – bila-bila masa sahaja boleh keluarkan dan gunakan untuk benda lain. Rasanya kalau ada cash, simpan ASB lebih baik dari unit trust.


Melabur dalam hartanah – ini sesuai untuk semua orang. Korbankan dulu gayahidup buat masa ni, beli rumah dulu. Saya pasti anda tak akan menyesal nanti.



Terima kasih kerana membaca Pelaburan unit trust merugikan?. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan:



1 Komen:

  1. Salam..
    Jika melabur kurang dari 5 tahun memang belum nampak sangat keuntungan nya..walau agen update 6 bulan sekali pun xbermanfaat sangat..
    .
    Pelaburan ini dicadangkan untuk pelaburan sebagusnya 5years-10years (minimum). Kalau target 1-2 tahun, masuk ASB lebih baik.. Sekadar berkongsi pandangan.
    .
    Mari melabur above 5 years & nikmati anggaran *kadar keuntungan sekurang-kurangnya 9%-15% tiap tahun.* Laburkan duit tunai anda & duit KWSP anda. Capai kebebasan kewangan untuk anda & keluarga.
    .
    Jas
    Unit Trust Consultant / Perunding Unit Amanah
    Co: Public Mutual Berhad (wholly-owned subsidiary of Public Bank Berhad)
    T: +6012-7760219 (WhatsApp available)
    E: jas.elegant@gmail.com
    W: http://www.facebook.com/investment.unittrust
    .
    " Why not try, let's say 10 years investment period & gain minimum 9%-15% profit per year? Reports on fund past performance available just to show the ability of the fund. Feel free to request for one ! "

    BalasPadam